- 16 kwietnia 2016
- Dodany przez: Grupa MMarketing
- Kategoria: Podstawy marketingu internetowego
Przed zleceniem lub samodzielnym pozycjonowaniem strony www albo sklepu internetowego w wyszukiwarce warto, by jej właściciel zastanowił się nad tym, czy:
- inwestycja w pozycjonowanie stron będzie dla niego opłacalna i koszty nie przewyższą zysków,
- jest gotowy poczekać na efekty i akceptuje ewentualne – negatywne scenariusze,
- wybrał lub wybrano dla jego witryny odpowiednie – najczęściej wyświetlane i klikane frazy kluczowe,
- ma dobrze zoptymalizowaną stronę www lub sklep internetowy,
- w przypadku zlecenia pozycjonowania, realizująca usługę firma/specjalista jest w stanie osiągnąć zakładane cele,
- jego interesy zostaną zabezpieczenie w przypadku nawiązania współpracy z zewnętrzną firmą,
- dobrze rozumie definicję pozycjonowania oraz znaczenie innych terminów z nim związanych.
Wypozycjonowanie witryny w konkurencyjnej branży wymaga przeprowadzenia wielu czynności. Ważne więc jest to, by przed przystąpieniem do działania powstała zrozumiała dla każdej ze stron strategia skutecznego pozycjonowania. Istotne, by w czasie oczekiwania na efekty pozycjonowania zadbano o to, żeby oferta na stronie www lub w sklepie internetowym była promowana przy pomocy innych form marketingu, a jej właściciel od początku liczył zyski.
Myślisz o inwestycji w pozycjonowanie stron? Poniżej znajdziesz najważniejsze informacje na ten temat oraz ofertę naszej agencji reklamowej.
Co to jest i na czym polega POZYCJONOWANIE STRON INTERNETOWYCH?
Pozycjonowanie to według definicji zbiór działań wykonywanych przez specjalistę w odniesieniu do pozycjonowanej strony www lub sklepu internetowego. Nadrzędnym celem pozycjonowania jest osiągnięcie i utrzymanie możliwie najlepszych pozycji dla wybranych – najczęściej wyświetlanych i klikanych fraz w organicznych wynikach wyszukiwania oraz generowanie ruchu. W dużym uproszczeniu pozycjonowanie polega na wprowadzaniu usprawnień technicznych – SEO witryny, działaniach związanych z tworzeniem oraz optymalizacją treści i pozyskiwaniem linków. Zadaniem pozycjonera jest również zadbanie o to, by witryna spełniała określone wytyczne. Do uzyskiwania coraz lepszych efektów pozycjonowania niezbędna jest także bieżąca analityka internetowa.
Co możesz zyskać, decydując się na pozycjonowanie strony?
Ogromna ilość wyszukiwań rocznie sprawia, że o dobrą widoczność w wyszukiwarce warto zawalczyć, ponieważ skuteczne pozycjonowanie zwiększa ilość wyświetleń strony. Większy ruch przekłada się na większą liczbę zapytań ofertowych i sprzedaż produktów. Wartością dodaną jest lepsza rozpoznawalność firmy oraz przewaga konkurencyjna.
Pozycjonowanie stron w naszej ofercie, cennik i sposób działania.
Koordynowaniem działań związanych z planowaniem strategii marketingowych i docelowym pozycjonowaniem stron internetowych dla naszych klientów zajmuje się właściciel firmy (Mariusz Cetnarski – od 2011 roku zawodowo związany z pozycjonowaniem i SEO), który za efekty pozycjonowania ponosi pełną odpowiedzialność. To bezpośrednio z nim nasi klienci kontaktują się w przypadku pytań lub niejasności związanych z prowadzonymi działaniami. Warto zwrócić uwagę na naszą ofertę, ponieważ zajmujemy się pozycjonowaniem niewielkiej liczby witryn. Dzięki temu na pracę przy każdej z nich poświęcamy odpowiednią ilość czasu. To przekłada się na wysoką skuteczność działania.
Jak działamy? Przed przystąpieniem do pozycjonowania rozmawiamy i ustalamy strategię. W tym czasie trwają analizy, ustalane są priorytety oraz omawiamy wszelkie niezrozumiałe zagadnienia. Nie długo po wypracowaniu porozumienia i ustaleniu warunków współpracy przechodzimy do kolejnego etapu. Priorytetem naszych działań staje się usprawnienie pozycjonowanej witryny oraz poprawa jej widoczności w wynikach wyszukiwania i generowanie ruchu. Efekty naszych działań na bieżąco analizujemy. Nie rzadziej, niż raz w miesiącu generujemy i wspólnie omawiamy raporty.
Zarówno nasza oferta, jak i cennik jest elastyczny. Nie preferujemy długoterminowych umów. Pracujemy nieszablonowo. Swoje działania ukierunkowujemy na osiągnięcie zakładanych celów i wypracowanie dla Ciebie zwrotu z inwestycji w pozycjonowanie. Korzystamy z najlepszych na świecie narzędzi. Stale podnosimy swoje kompetencje. Mimo dobrej skuteczności także i my ponosimy porażki, z których natychmiast wyciągamy wnioski. Stawiamy na dobry kontakt i obustronne zrozumienie. Jeśli zainteresowała Cię nasza oferta lub masz pytania, to po prostu skontaktuj się z Mariuszem Cetnarskim telefonicznie – 607-308-754 lub przy pomocy dostępnego na stronie formularza kontaktowego. Jeśli masz wątpliwości lub czekasz na wiadomość e-mail od nas, to zachęcamy Cię do lektury dostępnych niżej informacji na temat pozycjonowania stron.
Negatywne scenariusze pozycjonowania stron.
Inwestycja w najpewniejszą strategię pozycjonowania i najlepszych specjalistów SEO jest zawsze obarczona ryzykiem. Nigdy nie ma pewności, że założenia obecnej strategii pozycjonowania będą odporne na kolejne aktualizacje algorytmu. Przez systematyczne aktualizacje algorytmów wyszukiwarek, które czasem kompletnie zmieniają organiczne wyniki wyszukiwania, właściciel wypozycjonowanej strony może nagle stracić część lub cały ruch z wyszukiwarki. To przekłada się na spadek sprzedaży i zapytań o usługi. Odrobienie strat po aktualizacji algorytmu w skrajnych przypadkach nie jest możliwe. To ryzyko, które musisz akceptować, zanim zdecydujesz się na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce.
Pozycjonowanie stron www lub sklepu internetowego w Google czy innej wyszukiwarce?
Według rankit.pl, w lipcu 2017 roku z wyszukiwarki Google w Polsce korzystało ponad 95% użytkowników internetu. Duża popularność wyszukiwarki Google na całym świecie jest niezmienna od lat. To oczywiste, że warto zadbać o to, by firmowa witryna była widoczna właśnie w organicznych wynikach wyszukiwania tej wyszukiwarki.
Pisząc o wiodącej pozycji wyszukiwarki Google, nie sposób, żebyśmy nie wspomnieli o zwyczajach jej użytkowników, którzy najczęściej klikają w linki do witryny znajdujących się w górnej części pierwszej strony organicznych wyników wyszukiwania. Dlatego celem pozycjonowania strony jest zawsze osiągnięcie możliwie najlepszych pozycji na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.
Pozycjonowanie stron a SEO.
Dość często pozycjonowanie stron i SEO mylnie uznawane są za równoznaczne. W rzeczywistości SEO, czyli wszelkie działania związane z optymalizacją witryny jest uzupełnieniem pozycjonowania stron, które specjalista rozszerza o tworzenie nowych treści, pozyskiwanie linków, a także analitykę internetową. Bardzo rzadko zdarza się, że sama optymalizacja, czyli SEO wypozycjonuje witrynę na wybrane słowa kluczowe.
Pozycjonowanie stron a dobór słów kluczowych.
Odpowiednio dobrane słowa kluczowe to podstawa skutecznego pozycjonowania. Co do zasady, na każdej podstronie pozycjonowanej strony www lub sklepu internetowego powinna w odpowiednich miejscach zostać umieszczona fraza kluczowa. Ponownie posłużymy się przykładem gabinetu stomatologicznego w Toruniu, gdzie frazą kluczową było słowo stomatolog Toruń. Przed podjęciem decyzji o jej użyciu należy sprawdzić przy pomocy zewnętrznych narzędzi (np. Keywords Explorer w Ahrefs), jak często internauci wyszukują w wyszukiwarce to słowo. Kolejnym krokiem jest stworzenie treści oraz wypełnienie metadanych i umieszczenie w wybranych częściach strony wspomnianej już frazy kluczowej.
Ważne jest to, by przed przystąpieniem do pozycjonowania strony wyszukać i usunąć wszelkie problemy na stronie www, a następnie wyszukać inne najczęściej klikane frazy kluczowe i umieścić je w odpowiednich miejscach każdej podstrony. Wypozocjonowanie strony, która została zoptymalizowana pod najczęściej klikane frazy to niemal gwarancja wygenerowania dużego ruchu i większe zyski dla firmy.
Od czego zależy wysoka pozycja w wyszukiwarce?
Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania (nie licząc płatnych wyników) w dużym uproszczeniu zależy od tego, ile wytycznych algorytmu wyszukiwarki spełnia pozycjonowana witryna. Im więcej wytycznych spełnia strona, tym wyżej pod konkretną frazą jest wyświetlana w organicznych wynikach wyszukiwania.
Podstawowe wytyczne on-site i off-site, które muszą zostać spełnione, żeby wypozycjonować stronę www.
Przyjmijmy za przykład stronę gabinetu stomatologicznego w Toruniu, dla której specjalista SEO wybiera frazę główną – stomatolog Toruń. Na stronie (on-site) fraza kluczowa musi znaleźć się w:
- tytule strony,
- metadanych,
- dalszej części: nagłówki, treść, nazwa zdjęć,
- adresie URL – słowo kluczowe zalecamy umieszczać tylko na podstronie np. www.nazwadomeny.pl/frazakluczowa.
Inne istotne czynniki, które wiążą się ze stroną to odpowiednie linkowanie wewnętrzne, szybkość jej działania, dostosowanie do urządzeń mobilnych, bezbłędny kod źródłowy oraz wiek domeny. Czynniki zewnętrzne (off-site), które mają wpływ na pozycjonowanie stron to m.in. dobrej jakości linki przychodzące.
Ile kosztuje pozycjonowanie stron?
Inwestycja w pozycjonowanie strony www lub sklepu internetowego rozliczana jest najczęściej ryczałtowo, lub za efekt. W naszej agencji reklamowej cena pozycjonowana przedstawiana jest po przeanalizowaniu zakładanych celów biznesowych, trudności wybranych fraz kluczowych oraz kondycji witryny.
Zazwyczaj spotykamy się z koniecznością wygenerowania ruchu na stronie klienta od początku współpracy. Często sugerujemy i coraz częściej to klienci proszą nas o to, żeby pozycjonowanie było elementem szerszej strategii marketingu internetowego. Odpowiednie dobranie form marketingu internetowego i profesjonalna reklama w internecie pozwala wygenerować zysk na długo przed tym, zanim pojawią się pierwsze efekty pozycjonowania stron.
Ile trzeba czekać na pierwsze efekty pozycjonowania stron?
Pierwsze efekty pozycjonowania pojawiają się zazwyczaj w ciągu pierwszych dwóch miesięcy. W zależności od trudności słów kluczowych, kondycji witryny oraz kolejnych aktualizacji algorytmów wyszukiwarki ostateczny – stabilny efekt pozycjonowania pojawia się nawet po kilkunastu miesiącach pracy. Przez to, że efekt pozycjonowania zależny jest od wielu czynników, warto strategię marketingu internetowego rozbudować o dodatkowe formy reklamy, które przynoszą zysk od początku ich funkcjonowania.
Słownik pojęć najczęściej powtarzanych w związku z pozycjonowaniem stron:
- Audyt SEO to raport opracowany przez specjalistę po analizie witryny, w którym znajdują się informacje na temat utrudnień i błędów uniemożliwiających skuteczne pozycjonowanie. Najistotniejszym elementem raportu są wytyczne do optymalizacji.
- Optymalizacja SEO to szereg czynności wykonywanych przez specjalistę, których celem jest wdrożenie ujętych w audycie SEO postanowień. Optymalizujący witrynę wprowadza najczęściej poprawki w treści i kodzie źródłowym witryny oraz poprawia szybkość jej działania. Większość zmian nie ma wpływu na wygląd witryny.
- Link Building, czyli pozyskiwanie linków (back linków) z zewnętrznych stron polega na umieszczaniu odnośnika do pozycjonowanej strony w odpowiedniej formie na wybranych – zewnętrznych witrynach. Specjalista pozyskuje linki zewnętrzne z różnych źródeł. Do najpopularniejszych należą bazy stron, artykuły sponsorowane, fora itd.
- Algorytm wyszukiwarki to program, który analizuje różne czynniki, na podstawie których decyduje, które strony internetowe znajdują się na pierwszej stronie organicznych wyników wyszukiwania.
- Aktualizacja algorytmu wyszukiwarki (np. aktualizacja Pingwin, Panda, Koliber, Gołąb, Phantom itd.) to wprowadzenie do aktualnej wersji algorytmu analizującego strony internetowe nowych informacji. Wprowadzenie aktualizacji najczęściej zmienia wyniki wyszukiwania i powoduje spadki stron dobrze widocznych w wyszukiwarce na dalsze pozycje.
- Long tail lub pozycjonowanie na długi ogon to termin, który określa pozycjonowanie na rzadziej wyszukiwane frazy.
- Linkowanie wewnętrzne określa linki znajdujące się na stronie internetowej lub w e-sklepie, które kierują do innych podstron w obrębie domeny. Odpowiednie linkowanie wewnętrzne pozwala konsumentowi sprawniej poruszać się po stronie i skraca czas, w jakim podstrony pojawiają się w wynikach wyszukiwania (indeksują się).
- Mapa witryny (sitemap.xml) to plik, w którym znajduje się lista wszystkich adresów URL witryny oraz informacje związane np. z datą ich ostatniej aktualizacji.
- Robots.txt to plik tekstowy, w którym umieszczane są informacje dla robotów wyszukiwarek.
- Nofollow lub dofollow to wartości rel znacznika HTML. W odniesieniu do pozyskiwania linków atrybut nofollow przy linku oznacza, że nie jest on uwzględniany przy obliczaniu rankingu strony. Linki z atrybutem dofollow są zaś kluczowe w profilu linków i uwzględniane przy obliczaniu rankingu pozycjonowanej strony.
- Meta dane (meta tytuł, meta opis) to informacje o stronie widoczne w wynikach wyszukiwania. Meta tytuł jest tytułem witryny. Meta opis to skrócony opis zawartości strony.
- Znaczniki / nagłówki H1-H6 to wykorzystywane podczas optymalizacji treści oznaczniki, które wprowadzają hierarchię ważności informacji.
- Atrybut ALT to alternatywny opis obrazka na pozycjonowanej stronie, który jest najczęściej taki sam jak wiodąca fraza kluczowa.
- Kompresja bezstratna obrazków to zmniejszenie przy pomocy odpowiedniego oprogramowania wielkości zdjęć bez znacznej utraty ich jakości.
- Anchor tekst to treść między znacznikami HTML tagu, pod którą znajduje się link np. <a href=”url”>anchor tekst</a>.
- Zaplecze SEO to stworzone i odpowiednio skonfigurowane na potrzeby pozycjonowania strony internetowe, na których znajduje się link do pozycjonowanej strony.
- Przekierowanie 301 to informacja dodawana do pliku .htaccess witryny, która oznacza np. stałe przeniesienie strony na nowy adres. Przekierowanie 301 wykorzystywane jest do wskazania preferowanej wersji adresu witryny.
- Przyjazny link to zrozumiały dla użytkownika i robota adres strony. Przykład przyjaznego linku to http://nazwawitryny.pl/nazwa-podstrony
- Kanoniczny URL (canonical URL tag) to dużym uproszeniu meta tag dodany do kodu witryny, który informuje roboty wyszukiwarki, jaka wersja adresu jest domyślna (kanoniczna – oryginalna). Stosowanie meta tagu ma na celu wyeliminowanie zjawiska zduplikowanej treści (Duplicate Content), które występuje zawsze wtedy, gdy adres witryny jest dostępny w kilku wersjach (np. z przedrostkiem www i bez niego)
- Naturalne /organiczne wyniki wyszukiwania to wszystkie te linki do podstron, które na stronie wyników wyszukiwania wyszukiwarki nie posiadają oznaczenia reklama lub sponsorowane.
Pozycjonowanie stron www – poradnik i odpowiedź na pytanie, czy warto pozycjonować samodzielnie? Jak dobrać odpowiednią strategię pozycjonowania?
Nie trudno znaleźć w internecie opinii o tym, że pozycjonowanie stron jest nieefektywne lub firma x albo specjalista y okazał się nieskuteczny. U podstawy tego typu twierdzeń jest zazwyczaj sytuacja, w której strona została wypozycjonowana na frazy, których nikt nie wyszukuje. Właśnie w takich sytuacjach nie ma efektów. Nieskuteczne pozycjonowanie to zazwyczaj efekt złej strategii lub niepełnego dopasowania pozycjonowanej strony do wytycznych.
W teorii pozycjonowanie stron jest stosunkowo proste i tak w skrócie wyglądałby każdy streszczony kurs/poradnik dotyczący pozycjonowania:
- Zoptymalizuj kod strony tak, by był pozbawiony błędów. Zadbaj, by witryna szybko się ładowała.
- Zadbaj o merytoryczną treść na stronie i zoptymalizują ją pod wcześniej wybrane – najczęściej wyszukiwane i klikane słowa kluczowe. Każde ze słów kluczowych musi być umieszczone w metadanych, tytule strony, treści oraz nagłówkach na odpowiedniej podstronie.
- Pomyśl o użytkownikach urządzeń mobilnych i zadbaj o to, żeby Twoja strona lub e-sklep ładował się szybko na każdej stronie. Dodatkowym punktem dla Ciebie będzie to, jeśli na Twojej witrynie każdy szybko znajdzie to, czego szuka.
- Zdobądź dobrej jakości linki z innych stron (np. artykułów sponsorowanych, baz firm, blogów itd.).
- Pamiętaj o przyjaznych adresach URL, odpowiednim linkowaniu wewnętrznym, przemyślanej architekturze informacji.
- Przeciwdziałaj duplikacji treści. Uważaj i reaguj na kanibalizację słów kluczowych.
W praktyce na wypozycjonowanie strony potrzeba czasu i odpowiedniego planu. Bez dostępu do dodatkowych narzędzi typu Screaming Frog, Ahrefs/Majestic SEO i monitoringów pozycji trudno będzie osiągnąć zakładane cele. Pozycjonowanie stron, prócz wymienionych wyżej działań wymaga bieżącej analizy wielu informacji i odpowiedniej reakcji np. po aktualizacji algorytmu, gdy strona spadnie w wynikach wyszukiwania oraz zmniejszy się ilość jej wyświetleń.
Samodzielne pozycjonowanie strony www przynosi efekty zazwyczaj wtedy, gdy witryna pozycjonowana jest na mało konkurencyjne frazy. Dopiero wtedy – bez dostępu do specjalistycznego oprogramowania oraz dostatecznie dostosowanej witryny można osiągnąć sukces. Przed przystąpieniem do samodzielnej promocji, warto więc zweryfikować poziom trudności poprzez, chociażby analizę słów kluczowych i konkurencji. Jeżeli nie jesteś w stanie tego zrobić, to zastanów się czy nie lepiej na temat marketingu internetowego dla swojej firmy, którego częścią będzie pozycjonowanie stron porozmawiać z agencją reklamową? To nic nie kosztuje.
Pozycjonowanie stron internetowych według Google.
Wpływanie na naturalne wyniki wyszukiwania jest niedozwolone. Nie ma oficjalnej listy czynników, na podstawie których oceniane są witryny i tworzona jest lista wyników wyszukiwania. Na stronie Google: https://support.google.com/webmasters/topic/6001981?hl=pl&ref_topic=3309300 znajdują się wyłącznie ogólne informacje, które odnoszą się kwestii technicznych, treści na stronie oraz jakościowych. Informacje dostępne na stronie Google warto traktować wyłącznie jako wytyczne.