- 17 marca 2016
- Dodany przez: Grupa MMarketing
- Kategoria: Podstawy marketingu internetowego
Przed rozpoczęciem promocji jakiegokolwiek produktu/usługi warto zrozumieć, czym jest i jak działa marketing internetowy oraz wykorzystywane do realizacji kampanii promocyjnej formy marketingu. Zrozumienie definicji i zasad realizowania poszczególnych czynności przez specjalistę od reklamy pozwala zaplanować optymalną kampanię promocyjną, która odniesie sukces. Marketing internetowy to różnego typu działania, których celem jest przygotowanie i zrealizowanie zaplanowanej strategii wprowadzenia produktu lub usługi na rynek, jej promocji oraz odpowiedniego przedstawienia firmy ją oferującej za pośrednictwem internetu.
Specjaliści od reklamy do realizacji strategii MARKETINGU INTERNETOWEGO wykorzystują odpowiednio przygotowane strony www lub sklepy internetowe, firmowe kanały społecznościowe i specjalistyczne oprogramowanie. Sam marketing internetowy służy im do przesyłania oferty reklamowej i pozyskiwania klientów. Nawiązywana w czasie realizacji transakcji więź z konsumentem jest zazwyczaj na zlecenie firmy oferującej produkt lub usługę dodatkowo podtrzymywana. E-marketing, który jest najbardziej dynamicznie rozwijającą się gałęzią marketingu, często uzupełnia działania promocyjne jakie prowadzone są na lokalnym rynku.
Co to jest marketing?
Opisując definicję marketingu internetowego nie sposób nie wspomnieć o tym, co to jest MARKETING? Najprościej marketing określić procesem społecznym, którego efektem jest wymiana lub sprzedaż wartościowych produktów albo usług w danej miejscowości i w sieci.
Marketing internetowy (e-marketing) gwarantem sukcesu firmy?
Żeby marketing internetowy był skuteczny to promowany produkt lub usługa musi być odpowiednio wysokiej jakości. Nie bez znaczenia pozostaje stosunek ceny do jakości i poziom obsługi. W zdecydowanej większości przypadków, po spełnieniu tych warunków, odpowiednio zaplanowana i zrealizowana strategia marketingu internetowego, czyli umiejętne wykorzystanie różnych form reklamy internetowej, do których należą najczęściej wybierane:
- pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach i SEO,
- reklama w systemie Google AdWords,
- e-mail marketing,
- content marketing (np. artykuły sponsorowane),
- marketing szeptany,
- marketing wirusowy,
- remarketing,
- video marketing (np. reklama na YouTube),
- Social Media Marketing (np. reklama na Facebooku),
- reklama na blogach,
- znacznie zwiększa zainteresowanie firmową ofertą.
Należy pamiętać, że marketing internetowy jest skuteczny tylko wtedy, gdy przy użyciu odpowiednich form reklamy w internecie, osoba zajmująca się promocją dotrze do odbiorców, którzy będą zainteresowani promowanym produktem lub usługą. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że zła strategia marketingowa oparta np. o wyskakujące okna reklamowe będzie nieskuteczna. Według badań większość internautów w Polsce blokuje tego typu informacje.
Możliwości, które oferuje ci internet
Pozycjonowanie stron
Pozycjonowanie stron i sklepów internetowych w wyszukiwarkach internetowych oraz SEO to uzupełniające się usługi. Ich celem jest osiągnięcie jak najwyższych pozycji dla pozycjonowanej witryny w naturalnych wynikach wyszukiwania najczęściej wyszukiwarki Google. Pozycjonowanie to często długotrwały proces, który wiąże się z odpowiednią optymalizacją SEO pozycjonowanej witryny. Jego efekty, którymi jest wzrost pozycji wynikach wyszukiwania, większa ilość osób odwiedzających stronę www albo e-sklep i wyższe zainteresowanie ofertą firmy przychodzą z opóźnieniem. W zależności od konkurencyjności wybranych do pozycjonowania fraz pierwsze efekty pozycjonowania są widoczne średnio od 2 do 12 miesięcy po rozpoczęciu prac.
Skuteczne pozycjonowanie strony www lub sklepu internetowego poprzedza zawsze analiza witryny oraz odpowiedni dobór i rozplanowanie fraz kluczowych, a także wprowadzenie niezbędnych poprawek. Cena pozycjonowania ustalana jest po analizie m.in. konkurencyjności wybranych słów kluczowych. Strategia, czyli plan na systematyczne poprawianie widoczności strony www lub sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania zawiera szczegółowe informacje na temat czynności, które wykona specjalista SEO. Plan działania jest aktualizowany zazwyczaj po zmianie algorytmu wyszukiwarki, którego wprowadzenie wymaga zmiany lub korekty w dotychczasowym sposobie działania.
Pozycjonowanie w wyszukiwarce Google to usługa, której skuteczność oraz efekty są zmienne i w dużej mierze zależą od systematycznie wprowadzanych zmian w algorytmie wyszukiwarki, kondycji pozycjonowanej witryny, a także jej profilu linków. Mimo to warto inwestować w tę formę reklamy. Nasz specjalista SEO na bieżąco śledzi wszelkie sygnały oraz zmiany związane z pozycjonowaniem i gdy to potrzebne dostosowuje do nich strategie pozycjonowania witryn naszych klientów. Dzięki temu z dobrym rezultatem zwiększamy widoczność w wynikach wyszukiwania powierzonych nam witryn. Bardzo chętnie pokażemy Ci, jak pozycjonowanie może zwiększyć zainteresowanie Twoją firmą i co w tym zakresie możemy dla Ciebie zrobić. Jeśli chcesz – skontaktuj się z nami.
Reklama na Facebooku i innych portalach społecznościowych
Reklama na Facebooku jest dobrym uzupełnieniem innych form marketingu. Wykorzystanie mediów społecznościowych do komunikacji z konsumentami oraz promocji oferty firmy przynosi wymierne korzyści dla jej wizerunku, oraz sprzedażowe. Marketing w mediach społecznościowych polega na zdobywaniu uwagi i generowaniu ruchu. Przypadkowe działania, budowa tablicy ofertowej albo kopiowanie działań konkurencji nie będzie już efektywne.
Specjalista odpowiedzialny za promowanie oferty firmy i kontakt z konsumentami za pośrednictwem Social Media, żeby osiągać zakładane cele, musi być na bieżąco ze zmieniającymi się dynamicznie trendami. Do skutecznej reklamy na Facebooku, który jest najczęściej odwiedzanym portalem społecznościowym, niezbędna jest wiedza, umiejętność obsługi programów graficznych i wideo oraz dostęp do specjalistycznych programów.
Reklama na Facebooku i działania na pozostałych portalach społecznościowych przyniosą zakładany efekt tylko wtedy, gdy zostaną zrealizowane na podstawie przemyślanej strategii działania. Dużym plusem promocji w Social Media jest możliwość prowadzenia kampanii reklamowych, które są wyświetlane tylko wybranym użytkownikom portali społecznościowych oraz mnogość dodatkowych funkcji. Reklamę na Facebooku i w pozostałych portalach społecznościowych cechuje niższa skuteczność i dłuższy proces do finalizacji transakcji. Mimo to nie warto pomijać portali społecznościowych na etapie tworzenia strategii marketingowej. Jeżeli zainteresowała Cię ta forma reklamy, to chętnie przedstawimy dopasowaną do Twoich potrzeb strategię działania. Cena stworzenia i optymalizacji oraz obsługi jednego kanału społecznościowego przez naszego specjalistę wynosi od 300 zł netto/miesięcznie.
Reklama na blogach
Reklama na blogach zaliczana jest najczęściej przed specjalistów od reklamy jako element content marketingu (marketingu treści). W istocie za pośrednictwem treści, dzięki współpracy z blogerami można z dobrym skutkiem zaprezentować swój produkt lub usługę fanom bloga czy subskrybującym kanał na YouTube. Efekty tej formy marketingu oraz koszty zazwyczaj rosną, jeżeli reklamodawca zdecyduje się nawiązać współpracę z influencerem.
Reklama na blogach to dobry sposób na dotarcie do idealnie dopasowanego grona odbiorców, ponieważ często zdarza się tak, że bloger prowadzi bloga tematycznego, którego z uwagą śledzą np. kobiety zainteresowane modą albo fani samochodów. Reklamodawca zainteresowany wdrożeniem reklamy na blogach do swojej strategii marketingowej może dzięki tej formie promocji od razu sprzedawać lub zwrócić uwagę na swoją firmę.
Wiedząc jaki wpływ na decyzję konsumentów ma siła sugestii, proponujemy naszym klientom możliwość dołączenia reklamy na blogach do ich indywidualnej strategii marketingu internetowego. Za każdym razem, kiedy na współpracę z blogerami otrzymujemy zielone światło, to w niedługo potem przedstawiamy możliwe scenariusze działania. Koszt współpracy dostosowujemy do kwoty inwestycji w tę formę reklamy i dbamy o to, żeby nasi klienci otrzymywali możliwie najlepsze warunki. Jeżeli chciałbyś, żebyśmy wskazali Ci, w jaki sposób możesz wykorzystać reklamę na blogach do promocji swojej oferty lub prezentacji firmy, to koniecznie napisz do nas.
Marketing mobilny
Marketing mobilny to oczywiste uzupełnienie strategii marketingu internetowego. Z roku na rok rośnie liczba użytkowników urządzeń mobilnych, którzy korzystają z internetu. Tworzenie spersonalizowanych reklam (np. SMS, w systemie AdWords) dla tej grupy użytkowników sieci oraz przystosowywanie firmowych witryn do szybkiego działania na każdym urządzeniu stało się przynajmniej dla tych przedsiębiorców, których firmy mają być widoczne w sieci koniecznością.
Każdy właściciel strony internetowej lub e-sklepu powinien sprawdzić, czy jego witryna jest przystosowana do urządzeń mobilnych i doprowadzić to tego, żeby szybko działała na każdym urządzeniu. Część z dostępnych i wykorzystywanych form marketingu internetowego warto ukierunkowywać w taki sposób, żeby docierać ze spersonalizowaną ofertą także do użytkowników urządzeń mobilnych.
Marketing mobilny w naszej ofercie marketingu internetowego nie znalazł się bez przyczyny. Pomagamy dostosowywać strony www i sklepy internetowe do urządzeń mobilnych. Tworzymy i realizujemy strategie marketingu internetowego uwzględniające użytkowników urządzeń mobilnych. Jeżeli chciałbyś zadbać o to, by Twoją ofertę oglądali także mobilni użytkownicy internetu, to sprawdź koniecznie jak możemy pomóc Twojej firmie.
Linki sponsorowane i pozostałe formy reklamy w Google
Linki sponsorowane to oferty wyświetlane najczęściej w formie tekstu na stronie wyników wyszukiwania w wyszukiwarce Google. Reklama za pośrednictwem linków sponsorowanych daje reklamodawcy możliwość dotarcia do wybranych użytkowników wyszukiwarki. Reklamy sponsorowane wyświetlane są w czasie aktywnej kampanii reklamowej w systemie AdWords, zawsze wtedy, gdy użytkownik wprowadzi do wyszukiwarki wybraną frazę kluczową. Kampania trwa najczęściej do wyczerpania środków na przedpłaconym koncie w Google AdWords. Reklamodawca płaci za efekt – zazwyczaj jest to opłata za każde kliknięcie w jego reklamę. Dodatkowym kosztem jest opłata za stworzenie lub optymalizację i obsługę kampanii, która w naszej agencji wynosi 15% wartości budżetu (nie mniej, niż 150 zł netto).
Specjalista odpowiedzialny za tworzenie i optymalizację kampanii AdWords tworzy reklamę w taki sposób, by wyświetlała się tylko dla najczęściej klikanych fraz. Nie bez znaczenia dla efektywności kampanii linków sponsorowanych jest sposób prezentacji oferty na stronie firmy. Tylko atrakcyjne cenowo i dobrze przedstawione produkty/usługi na firmowych witrynach, które wyświetlane są zainteresowanym nimi konsumentom, będą przez nich zamawiane.
Warunkiem zwrotu z inwestycji w reklamę za pośrednictwem systemów Google jest przede wszystkim odpowiednio przygotowana kampania. Tylko wtedy, gdy Kowalskiemu, który szuka butów na zimę, wyświetlamy ofertę obuwia dobrej jakości i w dobrej cenie kupi te buty. To prosta zasada dotyczy wszystkich form reklamy Google do których, prócz linków sponsorowanych należy:
- remarketing,
- integracja z Google Shopping,
- promocja na YouTube,
- promocja w Gmail,
- reklama graficzna wyświetlana także w sieci partnerów Google.
Jeżeli zainteresowały Cię linki sponsorowane lub inna forma reklamy to wyślij do nas zapytanie. Podpowiemy Ci, jaki efekt za pośrednictwem usług reklamowych Google będziemy w stanie uzyskać i ile to będzie kosztowało.
Marketing szeptany / Buzz / WoMM
Marketing szeptany zwany też WoMM i Buzz marketingiem to internetowa wersja znanej każdemu poczty pantoflowej. Niektórzy specjaliści od reklamy przyrównują marketing szeptany do plotki. Istotą tej formy marketingu jest dotarcie przez szeptacza z sugestią na temat konkretnego produktu lub usługi do szukającego informacji o niej konsumenta. Umiejętne zasugerowanie użytkownikowi internetu produktu lub usługi kończy się bardzo często transakcją.
Dołączenie kampanii marketingu szeptanego do strategii marketingowej firmy warto rozważyć tylko w uzasadnionych przypadkach. Za pośrednictwem realizowanego na forach i portalach społecznościowych marketingu szeptanego warto promować tylko te produktu lub usługi, na które w sieci jest aktualnie zapotrzebowanie (np. prezenty przed świętami, nocleg przed wakacjami). Dzięki temu zwrot z inwestycji w marketing szeptany jest osiągalny. Warto pamiętać, że nie każdy specjalista od reklamy rozumie definicję marketingu szeptanego. Poprawnie, wpisy z odwołaniem do oferty powinny pojawiać się tylko w odpowiedzi na pytania realnych użytkowników. Idealnie, jeżeli ofertę sugeruje zaufany członek forum lub grupy społecznościowej. W rzeczywistości często wygląda to inaczej.
Reklamodawcy nie powinien umknąć też fakt, że marketing szeptany wykorzystywany jest przez specjalistów SEO do pozycjonowania stron. Dlatego, szczególnie na forach internetowych można spotkać tematy, w których każdy post zawiera link do oferty i wygląda podobnie. Źle przeprowadzane kampanie marketingu szeptanego mogą zaszkodzić wizerunkowi firmy i dodatkowo osłabić efekty pozycjonowania w wyszukiwarce internetowej.
Żeby inwestycja w marketing szeptany zwróciła się, to przed rozpoczęciem działań warto zapytać szeptacza, czy w sieci znajdują się odpowiednie dla branży i aktualne zapytania. Sami sprawdzamy to przed przyjęciem do realizacji kampanii marketingu szeptanego przy pomocy monitoringu internetu. Dopiero wtedy, gdy jesteśmy pewni, że w zakładanym okresie znajdziemy odpowiednią ilość zapytań, to podejmujemy się realizacji zlecenia. Jeżeli zainteresowała Cię ta forma marketingu, to bardzo chętnie sprawdzimy dla Ciebie możliwości przeprowadzenia kampanii buzz marketingowej. Będzie nam miło, jeśli skontaktujesz się z nami w tej sprawie.
Artykuły sponsorowane
Artykuły sponsorowane lub poradniki to dobry pomysł na pozyskanie dodatkowego ruchu na witrynę, wzmocnienie pozycji w wynikach wyszukiwania i uwiarygodnienie wizerunku firmy lub przedstawienie jej pracowników. Publikacje sponsorowane trafiają na blogi, portale lokalne i tematyczne. W odróżnieniu od stałej współpracy z blogerami artykuły sponsorowane postrzegane są częściej jako jednorazowe publikacje, które poruszają określony temat.
Cena stworzenia dobrej jakości – merytorycznego artykułu sponsorowanego lub poradnika rozpoczyna się od 30 zł netto. Dodatkowym kosztem reklamodawcy jest opłata za publikację, która jest jednorazowa i której wysokość zależy najczęściej od ilości odsłon serwisu. Jeżeli jesteś zainteresowany publikacjami sponsorowanymi, to możemy wskazać Ci przykłady tego typu artykułów oraz to gdzie i za ile podobne wpisy mogą pojawić się z odniesieniem do Twojej oferty lub firmy.
Marketing afiliacyjny
Marketing afiliacyjny to warta wykorzystania forma marketingu internetowego, na którą uwagę powinni zwrócić szczególnie właściciele sklepów internetowych. Kampanie promocyjne w sieciach afiliacyjnych wyróżnia duża automatyzacja procesu dystrybucji oferty reklamowej oraz opłata wyłącznie za efekt, którą jest najczęściej ustalony procent od sprzedaży.
Sieci afiliacyjne tworzą zweryfikowani wydawcy, czyli właściciele różnego typu stron internetowych. To właśnie na ich witrynach wyświetlana jest oferta reklamowa. Dużym plusem marketingu afiliacyjnego jest możliwość szczegółowej konfiguracji kampanii tworzonej w systemie sieci afiliacyjnej oraz stosunkowo łatwa integracja.
Jeśli chciałbyś przeprowadzić kampanię reklamową z wykorzystaniem marketingu afiliacyjnego, to bardzo chętnie pokażemy Ci najlepsze sieci afiliacyjne, podpowiemy jak wynegocjować dobre warunki współpracy oraz pomożemy zintegrować Twoją witrynę z wybranym systemem. Skontaktujesz się z nami przy pomocy dostępnego na stronie formularza kontaktowego.