Audyt strony

Audyt to niezależna analiza o określonym zakresie. Przedmiot analizy (np. strona internetowa) weryfikowany jest pod względem zgodności z określonymi standardami. Wnioski z analizy i zalecenia do wprowadzenia najczęściej zostają opisane w dokumencie elektronicznym, który otrzymuje zamawiający.

Po co firmie audyt strony, konta reklamowego, działań konkurencji?


Nadrzędnym celem audytów wykonywanych na zlecenie firmy pozyskującej klientów z internetu jest poznanie nowych możliwości (np. lepszej prezentacji oferty, prostszego składania zamówień, obniżenia kosztów płatnej reklamy).

Ocenie poddane może zostać Web usability, UX, SEO strony lub jej profil linków zewnętrznych. Analizowane może być konto reklamowe — płatna kampania reklamowa. Audyt może dotyczyć działań prowadzonych w zakresie reklamy internetowej przez konkurencję.

Celem usługi analitycznej może być uzyskanie odpowiedzi na pytanie, czy można i jak:

  • poprawić użyteczności witryny (audyt Web usability);
  • poprawić doświadczenia użytkownika (audyt UX);
  • poprawić widoczność w wynikach wyszukiwania (audyt SEO);
  • poprawić skuteczność lub obniżyć koszty płatnej reklamy (audyt konta — aktywnych kampanii reklamowych np. w Google ADS lub Facebook ADS);
  • wyprzedzić konkurencję;
  • oczyścić profilu linków zewnętrznych ze złych odnośników (audyt profilu linków).


Potencjalny zysk z audytu

Wyczerpujący audyt SEO należy traktować jak plan naprawczy dla analizowanej witryny. Ma on pośredni wpływ na dalsze działania. Najistotniejsze jest wprowadzenie opisanych w nim zaleceń. Efektem zmian będzie częstsza częstotliwość wywołań firmowej strony. To nowi potencjalni klienci. Im algorytm wyszukiwarki internetowej wskazuje niedawno co optymalizowaną witrynę jako jeden z najtrafniejszych wyników wyszukiwania.

W audycie Web usability lub UX firmowej witryny znajdują się informacje, których zastosowanie w ostatecznym rozrachunku zwiększy przychód generowany za jej pośrednictwem. Lepsza użyteczność witryny i pozytywne doświadczenia użytkownika to ważny czynnik. Zadowolony użytkownik to często kolejny lojalny klient.

Czytając audyt konta reklamowego i aktywnych w nim kampanii przedsiębiorca poznaje niezależne spojrzenie specjalisty. Za każdym razem w dokumencie powinny znaleźć się informacje o tym, co należy poprawić lub przetestować, by płatna reklama była skuteczniejsza i tańsza.

Audyt konkurencyjnych działań reklamowych to opracowanie, którego lektura chroni przed popełnieniem kosztownych błędów i pozwala na wyprzedzenie konkurencji.

Który audyt warto przeprowadzić i w jakich okolicznościach?


Rekomendujemy rozwagę. Cena za przygotowanie opracowania bywa wysoka. Jest zależna od wielu czynników. Wybraną analizę warto zlecić w odpowiednim momencie. Poniżej przykłady.

Audyt kont reklamowych warto zlecić np. w sytuacji, gdy prowadzone działania wymagają osiągnięcia wyśrubowanych celów i następują cyklicznie. Przykładem może być promocja corocznych wydarzeń organizowanych na zlecenie lub realizacja kampanii informacyjnych. Analiza historycznych danych i trafne oględziny już aktywnych kampanii umożliwiają wyciągnięcie odpowiednich wniosków. Na ich podstawie wprowadzane są zmiany.

Analizę użyteczności witryny i poszukiwanie możliwości polepszenia doświadczeń użytkowników zalecamy wykonywać cyklicznie. Wnioski wyciągane na podstawie oględzin lub z bardziej wymagających testów A/B to kopalnia wartościowej wiedzy.

Audyt SEO warto zlecić wtedy, gdy planowane działania dotyczą zmian mogących mieć wpływ na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. Analiza jest konieczna w przypadku nagłego spadku ruchu z wyszukiwarki. Audyt SEO firmowej witryny zalecamy wtedy, gdy przedsiębiorca planuje inwestycję w pozycjonowanie strony.

Popularny audyt SEO


Przedsiębiorca, który odnajduje się w marketingu internetowym. Alternatywnie korzysta z pomocy specjalisty. Wie, że audyt SEO to popularny dokument, ponieważ informacje w nim zawarte stanowią ważny punkt odniesienia.

W dobrej analizie witryny, która dotyczy SEO, zamawiający w zależności od potrzeb ma jasno opisane co zrobić, żeby:

  • rozpocząć skuteczne pozycjonowanie strony;
  • usunąć przeszkody, które przyczyniły się do obniżenia ruchu z wyszukiwarki;
  • zwiększyć widoczność strony w wynikach wyszukiwania.


Jak wygląda audyt SEO?


Dobra analiza skupiona jest na konkretach i konkretnych obszarach. Należą do nich głównie:

indeksowanie i dostępność strony dla googlebota włącznie z analizą poprawności odczytywania kodu HTML i elementów JS;
struktura serwisu wraz z poszczególnymi elementami (m.in. tytuły i meta dane, budowa adresów URL, treść, nawigacja);
występowanie i analiza zagrożeń związanych z duplikacją treści, kanibalizacją, treściami niskiej jakości, bezpieczeństwem;
profil linków prowadzących.


Ile trwa wykonanie audytu strony pod SEO?


Czas niezbędny do wykonania audytu SEO zależy od wielkości analizowanej witryny i metodologii przyjętej przez audytora. Audyt SEO mniejszej strony nie powinien trwać dłużej niż 4 tygodnie.

Analiza SEO dużego sklepu internetowego, portalu branżowego lub innego typu serwisu internetowego zajmuje zwykle 6-8 tygodni. Ramy czasowe i przedmiot audytu ustalany jest zawsze indywidualnie.

Ile kosztuje audyt SEO?


Koszt szczegółowego opracowania (audyt SEO, analiza profilu linków, analiza konkurencji wraz z wytycznymi do wdrożenia oraz propozycjami rozwoju) dla średniej wielkości witryny wynosi 3000-7500 zł netto. Cena audytu SEO ustalana jest zawsze na podstawie kluczowych informacji (zakres analizy, czas niezbędny do przygotowania opracowania, konieczność wsparcia na etapie wdrożenia proponowanych zmian).

Czy do audytu SEO trzeba przekazać dostępy do mojej strony?


To konieczne. Nie można przeprowadzić wyczerpującej analizy bez odpowiednich dostępów. Dane niezbędne są np. w sytuacji, gdy przedmiotem analizy jest bezpieczeństwo.

Najistotniejsze dla specjalisty wykonującego analizę SEO jest przetworzenie danych z Google Search Console. Do tego systemu trzeba również udzielić dostępu. Z wykonaniem tej czynności poradzi sobie osoba niebędąca biegłą w zakresie obsługi komputera. To dzięki prostemu interfejsowi i jasnej instrukcji, która znajduje się pod adresem https://support.google.com/webmasters/answer/7687615?hl=pl.

Zazwyczaj konieczne jest udostępnienie widoku danych z Google Analytics. System ten podobnie jak Google Search Console jest bezpłatny i można go podpiąć do witryny w dowolnym momencie. Brak danych historycznych stanowi jednak utrudnienie. Istotą audytu SEO nie jest wygenerowanie i przekopiowanie raportów. Na podstawie zebranych danych tworzony jest od podstaw dokument. W nim powinny znaleźć się tylko istotne informacje, które przybliżą do osiągnięcia założonego celu.

Narzędzia wykorzystywane podczas analizowania firmowej witryny


Osoba wykonująca kompleksowy audyt SEO korzysta ze znanych sobie narzędzi. Może to być MajesticSEO lub Ahrefs, SurferSEO, Sitebulb, Senuto, Clusteric Search Auditor, SEO SpyGlass, Siteliner, Screaming Frog SEO Spider, Screaming Frog Log Analyzer, Copyscape.

Kluczową rolę powinny odgrywać narzędzia z ekosystemu Google (Analytics, PageSpeed Insights, Structured Data Testing Tool i inne). Dane zebrane z wybranych narzędzi są przetwarzane i zamieszczane w przygotowywanym raporcie.

Kiedy warto wykonać audyt SEO online?


Po darmowy audyt SEO online warto sięgnąć tylko wtedy, gdy przedmiotem analizy ma być np. mała strona, gdzie pod adresem startowym znajduje się oferta. Na podstronie znajdują się informacje o firmie. Na trzeciej — ostatniej zakładce znajduje się formularz kontaktowy.

Internetowy audyt SEO online to narzędzie pracujące według tego samego schematu. Analiza ogranicza się do podstawowej oceny wybranych kilku czynników. Dotyczy tylko konkretnego adresu internetowego. Nie całej witryny. Zakładając, że celem jest optymalizacja tylko startowej strony z ofertą, na podstawie podstawowego audytu SEO można wdrożyć pierwsze zmiany.

Jak wykonać i czytać darmowy audyt SEO?


Wybór systemu do analizy SEO online to indywidualna kwestia. Z poziomu wyszukiwarki Google znaleźć można różne rozwiązania. Wśród nich są takie, które służą do zbierania danych kontaktowych. Ich właścicielami są agencje SEO.

Naszym przykładem będzie Seoptimer. To prosty system, który dokonuje analizy kilku podstawowych elementów strony. Na zakończenie każdego audytu osoba zainteresowana ma do dyspozycji listę sugerowanych do wprowadzenia zmian. Nie wypowiadamy się jednak co do zasadności, czy skuteczności wprowadzenia sugerowanych poprawek.