- 6 maja 2022
- Dodany przez: Grupa MMarketing
- Kategorie: Początki firmy w internecie, SEO
Jeśli prowadzisz swoją własną witrynę internetową, prędzej czy później staniesz przed decyzją czy warto zainwestować w SEO. Dotyczy to szczególnie osób, które wykorzystują swoją stronę w celach biznesowych (np. e-commerce), do promowania określonych produktów czy usług (np. strony reklamowe, influencerzy) oraz aktywnego rozpowszechniania informacji lub idei (np. blogi). W ich wypadku dobrze przeprowadzona kampania SEO może zadecydować o sukcesie przedsięwzięcia lub jego klęsce. Kiedy powinno się więc zainwestować w SEO? Jak policzyć, czy inwestycja w SEO mi się zwróci? Odpowiadamy poniżej!
Spis treści:
- SEO – co to jest?
- Czy można samemu prowadzić działania SEO?
- 2. Dlaczego warto inwestować w SEO zamiast skupić się jedynie na płatnych kanałach dotarcia?
- No dobrze, ale ile to kosztuje?
- 3. Jak policzyć, czy SEO się opłaci?
- 3. Opłacalność kampanii SEO – case study
SEO – co to jest?
SEO (z ang. Search Engine Optimization – w wolnym tłunaczeniu optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych) są to wszystkie techniki i działania, które umożliwiają stronie internetowej osiągnięcie jak najlepszej pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania dla wybranych fraz i słów kluczowych.
Uplasowanie strony na pierwszych miejscach na listach wyszukiwania (tzw. SERP) w oczywisty sposób umożliwia zwiększenie jej popularności. Im strona popularniejsza, tym:
- większa liczba wejść na nią,
- większa rozpoznawalność marki,
- większy dochód ze sprzedaży usług lub produktów.
Przykładami technik SEO jest:
- odpowiednia edycja tzw. meta tagów strony,
- umiejętne zarządzanie linkowaniem wewnętrznym,
- tworzenie przyjaznych adresów URL,
- tworzenie wartościowych, interesujących dla użytkownika stron WWW. Pamiętaj – Google wyznaje zasadę: “Co dobre dla użytkownika, to dobre dla Google” i na pierwszych miejscach list wyszukiwania umieszcza tylko najwyższej jakości strony!
Czy można samemu prowadzić działania SEO?
Tak, ale z pewnością nie będzie to ani łatwe, ani tak efektywne, jak oddanie sprawy w ręce profesjonalistów! Zadbają oni nie tylko o widoczność, ale także o ruch na stronie oraz konwersję.
Jeśli Twoja witryna internetowa to dla Ciebie poważny projekt, inwestycja w dobrą, przemyślaną kampanię SEO przeprowadzoną przez wysokiej klasy specjalistów może być niezbędnym warunkiem sukcesu.
Dlaczego warto inwestować w SEO, zamiast skupić się jedynie na płatnych kanałach dotarcia?
Płatne kanały promocji (np. Google Ads) oczywiście też przynoszą korzyści. Umiejetne ich używanie – zwłaszcza na początkowym etapie funkcjonowania strony – może przynieść wymierne korzyści w dziedzinie budowy jej rozpoznawalności. Niestety, promocja za pomocą płatnych kanałów dotarcia nigdy nie przyczyni się do zwiększenia podstawowej wartości strony.
Tymczasem działania SEO pozwalają budować solidną podstawę poprzez wypracowanie wysokiej pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Co więcej, tak wypracowana pozycja nie wymaga ponoszenia stalych kosztów za każde kliknięcie (jak to ma miejsce przy kampaniach reklamowych).
Inwestycja w SEO na początkowym etapie tworzenia strony internetowej z pewnością zaprocentuje w przyszłości. Dlatego im szybciej zdecydujesz się na podjęcie profesjonalnych działań SEO, tym lepiej!
No dobrze, ale ile to kosztuje?
Bądźmy szczerzy – wysokiej jakości SEO nie jest tanie. Jednak wzrost przychodów, jaki generuje dobrze przeprowadzona optymalizacja, jest wart zapłacenia każdej ceny.
Dokładne wyliczenie kosztów optymalizacji w konkretnym przypadku jest możliwe tylko po przeprowadzeniu kompleksowego audytu strony internetowej i określeniu zakresu zmian, jakie agencja ma w nią wprowadzić. W związku z tym, koszt poszczególnej kampanii może wynieść od kilkuset do kilku tysięcy złotych.
Jak policzyć, czy SEO się opłaci?
Istotą biznesowej kalkulacji nie powinno być jednak samo porównywanie wysokości nakładów na konkretną inwestycję, ale oszacowanie, jaki zysk może ta inwestycja przynieść.
Najczęstszą metodą wyliczania korzyści finansowych z SEO jest przeliczenie pozyskanego dzięki pozycjonowaniu ruchu na stronie (tzw. ROI) na nakłady finansowe, jakie musiałoby ponieść przedsiębiorstwo, aby uzyskać ten sam ruch innym, płatnym kanałem.
Aby wyliczyć, czy nasza inwestycja w SEO pod kątem konkretnej frazy wyszukiwania się opłaciła, należy sprawdzić, o ile wzrósł ruch z tej frazy po przeprowadzonych działaniach. Różnicę należy następnie przemnożyć przez np. 1,50 zł (koszt jednego kliknięcia linku do naszej strony w przypadku kampanii Google Ads) i porównać otrzymaną wartość z wydaną na pozycjonowanie kwotą.
Opłacalność kampanii SEO – case study
Zobrazujmy powyższe na przykładzie. Załóżmy, że poniesiony koszt kampanii SEO to 1000 zł, a ruch pozyskany z promowanej w jej ramach frazy zwiększył się o 500 wejść na stronę miesięcznie (w ramach kanału Organic Search). Czy inwestycja w kampanię SEO jest w omawianym przykładzie opłacalna?
Odpowiedź na to pytanie zależy od wysokości tzw. zysku operacyjnego opodatkowanego. Obrazuje on wartość pozyskanego dzięki kampanii SEO ruchu, przy założeniu, że każde wejście na stronę jest dla nas warte półtora złotego. Jeśli:
- zysk operacyjny opodatkowany jest większy niż 0, inwestycja w SEO jest opłacalna,
- zysk operacyjny opodatkowany jest równy 0 lub mniejszy, inwestycja w SEO jest nieopłacalna.
W analizowanym przykładzie po 2 miesiącach pozyskaliśmy 1000 wejść na stronę. Wygenerowanie takiego ruchu w ramach Google Ads kosztowałoby nas 1500 zł (1000 * 1,5 zł); tymczasem w ramach kampanii SEO na jego pozyskanie wydaliśmy zaledwie 1000 zł. Zysk operacyjny opodatkowany wyniósł więc aż 500 zł!
Cała inwestycja nie tylko więc się zwróciła, ale umożliwiła zarobienie aż połowy swojej równowartości – i to zaledwie w dwa miesiące!
Czy taka stopa zwrotu nie jest kusząca? Skontaktuj się z profesjonalną agencją SEO, aby zobaczyć, jakie oszczędności można wygenerować w budżecie reklamowym Twojej firmy!