- 14 września 2022
- Dodany przez: Grupa MMarketing
- Kategoria: Facebook ADS
W obecnych czasach prawie każdy przedsiębiorca, który chce utrzymać dobrą pozycję na rynku i wybić się na tle konkurencji, wykorzystuje w swoim biznesie media społecznościowe. Najczęściej używanym do tych celów mechanizmem są płatne reklamy. Jednak stosowanie ich wcale nie jest takie proste, a wiele księgowych zajmujących się rachunkami firmy ma problem z zaksięgowaniem faktur z tych właśnie reklam. Do najczęściej pojawiających się wyzwań należą między innymi: brak wpisanej stawki VAT-u na fakturze, problemy z rozliczaniem VAT-u w Polsce, wystawianie przez Facebook faktur ze spółki z siedzibą w Irlandii oraz brak dokładnych dat wystawianych faktur. Jak więc traktować Facebook ads vat – faktury i ich rozliczenie?
Faktury wystawiane ze spółki z siedzibą w Irlandii
Poprawny i legalny sposób na rozliczanie faktur pochodzących z Irlandii jest tylko jeden – zarejestrowanie firmy jako podatnika VAT-UE. Płatnikiem tym niekoniecznie musi być firma będąca w Polsce podatnikiem VAT, może nią też być firma która nie posiada tego stanowiska. Aby dopełnić wszystkich formalności, wystarczy poprawnie wypełnić deklarację VAT-R i do numeru NIP zostanie dodany przyrostek PL. Od tego momentu można rozliczać faktury wewnątrz całej wspólnoty europejskiej.
Faktury Facebook Ads a brak wpisanej stawki VAT na fakturze
Rozwiązanie tego problemu jest bardzo proste. W przypadku, gdy na fakturze z UE brakuje stawki VAT, należy doliczyć stawkę VAT-u obowiązującą w Polsce. Na reklamy stawka ta wynosi 23%. Tu pod uwagę należy wziąć dwie sytuacje. Po pierwsze, gdy firma jest czynnym płatnikiem VAT, podatek do faktury dolicza się i wrzuca w koszty. Jest to podatkowo transakcja neutralna, gdyż przedsiębiorcy nie odczuwają, że mają do zapłaty VAT. Po drugie, gdy firma nie jest czynnym płatnikiem VAT musi doliczyć VAT i po stronie kosztów, nie ma z czego go rozliczać. Jest to sytuacja, której rozliczenie odbywa się na podstawie deklaracji VAT-9M. Warto jednak pamiętać, że VAT może tu stanowić koszt uzyskania przychodu, co w konsekwencji obniża podstawę do podatku.
Brak dokładnej daty wystawienia faktury Facebook Ads
Jednym z największych problemów, z jakimi muszą zmagać się księgowe jest brak dat na fakturach wystawianych przez Facebooka. Jedyna informacja dotyczy zaledwie daty płatności. Faktury są wystawiane w dniu, kiedy obciążana jest karta płatnicza, co w praktyce oznacza, że faktura wystawienia jest zgodna z datą sprzedaży. Minus polega na tym, że urzędy skarbowe mają prawo zakwestionować taką fakturę, gdyż nie spełnia ona polskich standardów prawnych. Na szczęście wraz z rozwojem technologii i rozpowszechnianiem się reklam w mediach społecznościowych, trudno jest podczas kontroli skarbowej kwestionować koszty z nich uzyskiwane.
W obecnych czasach reklamy w znaczny sposób przyczyniają się do rozwoju firmy. Każdy biznes, ale w szczególności duże przedsiębiorstwa mogą naprawdę dużo zarobić na reklamach umieszczanych w mediach społecznościowych. Od kilku lat jest to tak popularny trend, że rzadko można spotkać się z przypadkiem, kiedy faktury z Facebooka za reklamy są kwestionowane.
Gdzie znaleźć fakturę Facebook ADS?
Skonfigurowane konta reklamowe mają wystawiane faktury cykliczne. Żeby je znaleźć, idziemy na https://business.facebook.com/ i kolejno przechodzimy do wybranego konta reklamowego. Dalej korzystamy z opcji wszystkie narzędzia, która dostępna jest w lewym górnym rogu ekranu i kierujemy się do rozliczeń, gdzie dostępne są faktury.
UWAGA: Niniejszy artykuł nie jest wiążący. Nie stanowi doradztwa. Informacje w nim zawarte są aktualne w dniu publikacji. W przypadku wątpliwości należy skontaktować się z lokalnym Urzędem Skarbowym.
Warto sprawdzić: https://www.grupammarketing.pl/uslugi/reklama-facebook-ads/