- 27 października 2022
- Dodany przez: Grupa MMarketing
- Kategoria: Google Analytics
Branża e-commerce stała się na tyle popularna, że zaczęło powstawać wiele narzędzi ułatwiających gromadzenie i analizę najważniejszych danych dotyczących działań związanych na przykład z funkcjonowaniem działających w jej obrębie sklepów internetowych. Do najpopularniejszych z tych narzędzi należy Google Analytics, będącym darmowym, prostym w implementacji i rozbudowanym rozwiązaniem. Jednak wraz z rosnącymi potrzebami konsumentów oraz rozwijającą się branżą e-commerce gromadzenie danych weszło na wyższy, zupełnie inny poziom, któremu sprostać ma nowa wersja systemu- Google Analytics 4.
Google Analytics – na czym polega wdrożenie tego narzędzia?
Wdrożenie Google Analytics polega na bardzo prostym schemacie, mianowicie: założeniu konta oraz podpięciu kodu. Te czynności dotyczą zarówno starszej, jak i nowszej wersji GA. Poprawne wdrożenie tego rozwiązania wymaga jednak spełnienia kilku wymogów i co bardzo ważne – odpowiedniego przygotowania.
Warto zacząć od tego, że choć jednym z podstawowych zadań Google Analytics jest kontrolowanie i zbieranie informacji na temat tego, ile osób weszło na stronę danego sklepu, to nie jest to koniec możliwości, jakie ma do zaoferowania to narzędzie. Warto zadać sobie pytanie, jakie dokładnie parametry chce się na stronie internetowej mierzyć. Na tym właśnie etapie zaczynają się pojawiać różnice w funkcjonowaniu Google Analytics i Google Analytics 4. Przy wdrażaniu starszej wersji GA obsługuje się zdarzenia, cele i zasadność lub ich brak przy E-commerce. Wdrożenie nowszej wersji GA, czyli Analytics 4 polega na zasadzie eventów i oznaczania ich jako konwersje.
Wdrażanie Google Analytics
Google Analytics można wdrożyć na dwa sposoby. Cały proces odbywa się bezpośrednio w kodzie strony internetowej lub za pomocą Google Tag Manager. W każdym z tych dwóch przypadków należy założyć konto Google Analytics.
Jak wdrożyć Google Analytics 4 w pełnej wersji?
Wdrażanie Google Analytics 4 zaczyna się od utworzenia konta Google Tag Manager i konta Google Analytics. W następnej kolejności należy przejść do konfiguracji wszystkich dostępnych opcji i parametrów oraz utworzenia zdarzeń i konwersji. Wdrożenie pełne Google Analytics 4 dla sklepów internetowych obejmuje wdrożenie modułu e-commerce umożliwiające monitorowanie sprzedaży w GA4. Kolejnym z etapów obsługi tego narzędzia będzie utworzenie segmentów odbiorców i list remarketingowych, co odbywa się na podstawie celów konwersji.
Po przejściu tych etapów można przystąpić do utworzenia, a następnie połączenia Google Search Console, które pomaga monitorować pozycję witryny w wynikach wyszukiwania Google. Na sam koniec należy tylko udzielić klientowi dostępu administracyjnego do wszystkich kont i opcjonalnie wdrożyć tak zwany Consent Mode, co dokonuje się przy pomocy CookieBot. Ułatwi to bieżące informowanie Google o stanie zgody użytkowników na stosowanie plików cookie. Cena poprawnego wdrożenia Google Analytics 4 często oscyluje w okolicy 1000 zł plus 23% VAT.
Potrzebujesz pomocy we wdrożeniu lub konfiguracji Google Analytics? Napisz do nas.