Google Analytics w polityce prywatności

Prywatność użytkowników, w tym także użytkowników Google Analytics podlega ochronie prawnej i regulują ją przepisy. Rozpoczynając korzystanie z większości usług wyrażamy zgodę, a tym samym akceptujemy regulamin usługi i jej politykę prywatności. Jak wielu z nas czyta regulaminy przed kliknięciem „OK”? Z pewnością zbyt mało. Warto zapoznać się z zasadami polityki prywatności Google Analytics, aby mieć świadomość w jakim celu wykorzystywane są nasze dane i zyskać pewność, że są one bezpieczne.

Przepisy chroniące prywatność użytkowników Google Analytics

W Europejskim Obszarze Gospodarczym obowiązują przepisy chroniące prywatność użytkowników oparte na ogólnym rozporządzeniu o ochronie danych (OROD lub RODO) z dnia 27 kwietnia 2016 r., czyli Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych. Art. 44 ustawy RODO określa ściśle sposób przekazywania danych osobowych do państw trzecich lub podmiotów międzynarodowych.

Google mając swoją siedzibę w Kalifornii jest traktowany jako podmiot spoza Unii Europejskiej. Wiąże się to z kilkoma ważnymi konsekwencjami. W USA obowiązuje inna ustawa dotycząca polityki prywatności to Foreign Intelligence Surveillance Act (FISA) oraz California Consumer Privacy Act czyli kalifornijska ustawa o ochronie prywatności konsumentów (CCPA).

Aby podkreślić szacunek dla prawa europejskiego Google wydał oświadczenie, w którym podkreśla, że Google Analytics 4 gromadzi dane z urządzeń znajdujących się na terenie Unii Europejskiej w domenach i na serwerach na terenie Unii Europejskiej. Informuje także o tym, że firmy korzystające z Google Analytics mają kontrolę nad gromadzonymi danymi. Kontrolowany jest także sposób wykorzystania tych danych. Dzięki udostępnianym przez Google Analytics narzędziom klienci dysponują szeregiem zabezpieczeń i zasobów umożliwiających pełne zachowanie zgodności z europejskimi przepisami.

Google Analytics, polityka prywatności a miejsce zamieszkania

W zależności od obszaru geograficznego kwestia ochrony danych osobowych może podlegać różnym, czasem odmiennym przepisom. W związku z powyższym należy zwrócić uwagę kto jest administratorem danych osobowych. Administrator danych w przypadku osób korzystających z usług Google Analytics w Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz w Szwajcarii to Google Ireland Limited z siedzibą w Irlandii. W Przypadku użytkowników z Wielkiej Brytanii danymi zarządza Google LLC z siedzibą w Kalifornii, w USA. Warto wiedzieć także, że niezależnie od lokalizacji, Google LLC jest wskazany jako administrator danych związanych z wyszukiwaniami Google czy korzystaniem z Map Google.

Google jako właściciel Google Analytics podkreśla, że narzędzie to nie identyfikuje konkretnych osób, nie zbiera także ich danych osobowych, szczególnie danych wrażliwych. Dodatkowo, zadaniem Google Analytics nie jest śledzenie działalności w sieci konkretnych osób. Google Analytics podkreśla, że dokłada wszelkich starań, aby zapewnić bezpieczeństwo danych, zachęca także do zapoznania się z narzędziami służącymi ochronie prywatności.

Jak Google Analytics zbiera i przetwarza dane?

Osoby korzystające z Google Analytics wiedzą, że jest to narzędzie o ogromnym znaczeniu analitycznym i marketingowym. Jak Google Analytics zbiera i przetwarza dane? Ważna jest transparentność i jasna informacja jakie informacje są gromadzone przez firmę. Jasne jest także to dlaczego te informacje są zbierane oraz jak są wykorzystywane przez firmę.

Zbieranie informacji o urządzeniu obejmuje takie dane jak: miasto oraz jego szerokość i długość geograficzną, wersję przeglądarki, markę i model urządzenia, wersję systemu operacyjnego, wersję systemu i rozdzielczość ekranu. Należy podkreślić, że Google Analytics 4 zbiera przybliżone dane geolokalizacyjne, nie przechowuje adresów IP. Istnieje możliwość wyłączenia możliwości zbierania szczegółowych danych o urządzeniu i lokalizacji przez Google Analytics.

Google Analytics gromadzi dane pomagające reklamodawcom zidentyfikować odbiorców swoich reklam. Analiza ma sprawdzać skuteczność kampanii reklamowych oraz łączyć aktywność w Internecie z zachowaniami konsumenckimi. Google Analytics jest doskonałym i bezpiecznym narzędziem analitycznym, sprzymierzeńcem skutecznej kampanii marketingowej.

Źródło:

https://policies.google.com/

https://support.google.com/