- 4 maja 2022
- Posted by: Grupa MMarketing
- Category: SEO
Prowadzenie działań w branży SEO wymaga nawiązania współpracy ze specjalistami zajmującymi się pozycjonowaniem na co dzień. Przy tak dużej konkurencji z jaką trzeba zmagać się praktycznie w każdej branży prowadzenie pozycjonowania na własną rękę jest skazane na porażkę. Decydując się na współprace z agencją należy natomiast przygotować się do takiej współpracy między inny mi racjonalnie dobierając sposób rozliczenia jaki będzie między agencją a klientem.
Kilka modeli rozliczeń z agencją SEO
Branża SEO zmienia się niezwykle dynamicznie, to co kilka lat temu było standardem obecnie może być rzadko spotykane. Nie inaczej jest pod względem rozliczeń, gdzie te formy się zmieniają, obecnie jednak możemy wymienić kilka podstawowych sposobów i modeli rozliczeń, które przedstawione zostaną poniżej.
Płatność za osiągniętą pozycję
To ten model współpracy i rozliczeń znany praktycznie od początków pozycjonowania jako usługi w branży internetowej. W tym przypadku klient dokonuje opłaty za widoczne efekty, a więc za określone pozycje jakie osiągnie jego witryna na konkretne ustalone w umowie słowa kluczowe. Płatności ustalane są indywidualnie, mogą zależeć od stopnia trudności pozycjonowania natomiast standardem jest, że płaci się za pierwszą stronę wyszukiwań organicznych, a więc za TOP 10 Google. Przy czym stawka jest często różna w zależności czy to pozycje 1-3, 4-6 czy 7-10. Najczęściej rozliczenie następuje w stosunku dziennym w zależności ile dnia, na której pozycji witryna spędziła.
Mimo, że ta forma rozliczenia jest znana od początku pozycjonowania, obecnie staje się już mniej popularna. Samo pozycjonowanie stron nie jest już tak przewidywalne, nie do końca wiadomo jak strona będzie się zachowywać, a dodatkowo coraz częściej zwraca się uwagę już nie tylko na samą pozycję, ale na budowanie również wartościowych wejść an stronę.
Współpraca abonamentowa
Drugą formą rozliczenia będzie model abonamentowy. W tym przypadku klient ustala z agencja w umowie określoną miesięczną stawkę za pozycjonowanie. W Polsce ten model stopniowo zyskuje zwolenników, coraz więcej firm docenia bowiem kampanie SEO i decyduje się za nie płacić tak jak za inne usługi. Natomiast nie jest to jeszcze tak popularna forma rozliczenia jak na zachodzie. Przy rozliczeniu abonamentowymi, agencja pobiera ustaloną stałą kwotę i w jej ramach podejmuje działania pozycjonerskie. Na kwotę składa się zarobek agencji, ale część z niej to również koszty jakie agencja ponosi np. na uzyskanie wartościowych linków prowadzących do strony klienta.
Płatność za uzyskany ruch z wyników organicznych
Kolejnym modelem rozliczenia jest płatność wyłącznie za konkretne wejścia. Nieco podobnie jak w przypadku reklamy Google Ads, tutaj jednak płaci się agencji SEO za unikalnych użytkowników witryny. Stawka ustalana jest indywidualnie najczęściej w wynika z konkurencyjności danej branży.
Opłaty w formie prowizji
Innym alternatywnym modelem będzie płatność w formie prowizji, która wynika; z obrotu jaki firma generuje z wyników naturalnych w Google.
Zastosowanie modeli hybrydowych
Bardzo popularną opcją jeśli chodzi o dokonywanie opłat będzie stosowanie modelu hybrydowego, w ramach którego rozliczenie następuje w formie łączonej, gdzie klient płaci np. abonament i dodatkowo za pozycje na określone frazy czy abonament w połączeniu z płatnością za unikalnych użytkowników.
Możliwości rozliczeń z agencją SEO są więc zróżnicowane. Każdy więc kto chce promować swoją witrynę może liczyć na to, że wśród tych propozycji znajdzie model, który jemu będzie odpowiadał i w przypadku jego firmy sprawdzi się najlepiej.
Warto doczytać: